vrijdag 22 december 2017

Patroon sjaal

Bevat link naar eigen webwinkel.

De sjaal die ik liet zien in het bericht Fotoshoot, is zonder de franjes 2,7 meter lang en inclusief franjes 2,95 meter. Je haakt de sjaal in twee delen, zodat de noppen beide keren op dezelfde manier in je sjaal komen. Gehaakt met haaknaald 6 (advies op de wikkel was 4 of 5) gebruikte ik 4 bollen garen van 100 gram (looplengte per bol 240 meter). Haak een beginketting van 29 lossen. Begin in de 3e steek vanaf de haaknaald met het haken van stokjes, 27 in totaal. Alle oneven rijen zijn 27 stokjes. De rijen vasten afgewisseld met noppen haak je aan de achterkant van de sjaal, de noppen 'ploppen' naar de voorkant. Nu ga je volgens patroon 1 verder haken. Als je dat klaar hebt haak je afwisselend rijen vasten en rijen stokjes. In de volgende rijen haak je nog een nop, in de steek vermeld tussen de haakjes. Rij 58 (7), 84 (21), 88 (24), 92 (3), 124 (19). Haak tot 131 rijen. Hecht af. Haak nu opnieuw 29 lossen en daarna 27 stokjes. Haak nu volgens patroon 2. Haak daarna in rij 60 (20) en rij 70 (5) nog een nop. Dit deel is 111 rijen. Hecht af en laat een lange draad aan het werk zitten en naai hiermee de beide delen aan elkaar. Als je het leuk vind maak je nog franjes aan de uiteinden.





Hier vind je een filmpje waar de noppen goed worden uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=mig0GznyWMA. Ik haak de noppen met 4 onafgemaakte stokjes.
Misschien een leuk haakwerkje voor over de kerstdagen, dan kun je lekker warm het nieuwe jaar in. Ik ben heel benieuwd naar jullie versies, dus een foto op Instagram (#studiohipenkleurig) of gemaild naar mij zou ik heel leuk vinden.
In mijn webwinkel vind je patronen van een noppenvest en een noppendeken, https://www.studiohipenkleurig.nl/.

4 opmerkingen:

  1. Echt een coole sjaal! Superleuk, zo lang en eenkleurig, maar toch met structuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze sjaal is echt gaaf. Leuk idee om de noppen zo aan twee kanten te gebruiken op dezelfde manier. Bedankt voor het patroon.

    Groetjes en fijne Kerstdagen, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen