dinsdag 27 februari 2018

Tijd tekort soms, maar hier weer een patroon

Tijd is een raar iets. Soms voelt het alsof ik er niet altijd genoeg van heb om alles te proberen wat ik wil. Maar we moeten het er mee doen. Daarom nu pas de wandhanger waar je al een stukje van zag op een eerdere foto. En ik ga het patroon ook met jullie delen.
Deze 1e heb ik kado gedaan aan Margriet van Lukkili ceramics. We hebben elkaar via Instagram leren kennen. Na een mailwisseling hadden we zoiets van, een kopje koffie drinken zou wel eens heel gezellig kunnen zijn. En dat was het. We aten er een heerlijk taartje bij. Je vindt de Etsy shop van Lukkili hier en het blog http://lukkili.blogspot.nl/ hier. De laatste foto plaatste Margriet op Instagram en mag ik hier met jullie delen.

















































Wandhanger Tweed

Wat gebruikte ik: tweedgaren Z-eeman, haaknaald 7, tak. Je kunt deze hanger maken van alle garens die jij mooi vindt. Neem dan een bijpassende haaknaald. Let wel op, garen dat erg afwijkt geeft niet altijd hetzelfde resultaat. (Zelf probeerde ik het met veel dikkere wol en haaknaald 9, maar dat werd niet mooi.)

Haak 4 lossen en sluit met hv (= halve vaste) tot een ring.
* 2 lossen, 15 st (= stokjes) in de ring en sluit met hv in 1e stokje.
* Deze toer wordt ALLEEN in de achterste lussen gehaakt:
3 lossen (= 1e stokje + 1losse), in dezelfde steek nog een stokje, daarna 1 losse en 1 stokje in elke steek, als laatste een losse en sluit met hv in 2e losse. Dit maakt 16 stokjes en 16 lossen.
* 1 losse, 2 vasten in elke opening (32 vasten).
* 4 lossen, 1 steek overslaan, 1 vaste, 3 lossen, 1 steek overslaan, 1 vaste, verder tot eind maakt 16 boogjes, sluit met hv in 1e losse.
* hv in 1e boogje, 7 stokjes in volgende boogje, hv in volgende boogje, verder tot eind, hv in hv.
* 4 hv tot op middelste van 7 stokjes, 1 vaste in dezelfde steek, 4 lossen, *1 dubbel stokje, 2 lossen, 1 dubbel stokje, 3 lossen, 1 dubbel stokje, 2 lossen, 1 dubbel stokje* in het 4e stokje van het volgende groepje, 4 lossen, 1 vaste op het 4e stokje van het volgende groepje, 4 lossen, van * tot* en zo verder tot het eind. Sluit met hv in 1e vaste. Je hebt nu een vierkant gemaakt ( =80 steken).
* we gaan nu vasten haken in elke vaste en elke losse, ALLEEN in de achterste lus. In de hoeken haak je als volgt, in de 1e van de 3 lossen haak je een vaste in de achterste lus, dan 3 vasten OM de volgende losse en weer 1 vaste in de achterste lus van de laatste losse. Sluit met hv (= 88 vasten).
* 3 lossen = 1e stokje, in elke vaste een stokje, op de hoeken in de middelste van de 3 om de vaste 3 stokjes in dezelfde steek (= 96 stokjes). Knip de draad af en haal door de laatste lus en werk netjes weg.

Maak naar wens franjes aan de hanger. Ik knipte 26 draden van 60 cm. en knoopte ze per twee. Nu kun je de hanger aan een tak bevestigen op de manier die jij mooi vindt. Eventueel nog een ophanglus maken van een lange draad.


VEEL HAAKPLEZIER.


12 opmerkingen:

  1. Hi lieve Jeanette, dank je voor het patroon. De eerste is al klaar hoor (zonder de rand met stokjes) voor mijn happy variatie slinger. Past er precies bij :-) ♥♥♥ Stieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie ontmoeting, mooi patroon en ook hier tijdtekort ;-)
    Je sjaal is nog altijd niet af maar mocht dat ooit zover komen dan ga ik deze hanger ook nog eens maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe creatie!! Het garen past perfect bij het motief en het hout! En ja...tijd... we moeten het er inderdaad mee doen. Zolang er altijd maar een klein stukje tijd is om te haken, is het goed voor mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk in het Tweed garen. Ik heb nog een bol liggen en vroeg me af wat ik er mee kon doen. Bedankt voor de inspiratie.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super gaaf patroon! Haakt ook heerlijk weg, bedankt voor het delen 😃

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment. Mail je een foto naar hipenkleurig@gmail.com als-ie klaar is?!

      Verwijderen
    2. Hij is klaar, maar het is voor de deur van de slaapkamer van onze nog niet geboren dochter. Heb haar naam erop gemaakt met naamkraaltjes. Ze kan elk moment komen, dus als ze er is mail ik je een mooie foto door 👍🏻

      Verwijderen
    3. Oh wat leuk. Rustig afwachten dus....

      Verwijderen
  6. Prachtig, prachtig! Ik ben al aan de tweede bezig, voor de verkoop in onze Kringloop winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk om te horen. Superleuk dat het patroon (nog steeds) gebruikt wordt.

      Verwijderen