woensdag 18 augustus 2021

Waterloopbos

Maandagavond 9 augustus reden we naar het Waterloopbos in Marknesse. Daar had ik over gelezen. Er zouden schaalmodellen liggen van onderzoeken naar het gedrag van water. Het Waterloopkundig Laboratorium was hier gevestigd van 1951 -1996 en deed o.a. onderzoek voor de totstandkoming van de Deltawerken in Zeeland en om kusterosie bij de Limfjord in Denemarken te voorkomen. En wat een geweldige plek was het. We liepen de Havenroute van 3 kilometer langs de schaalmodellen. En in deze anderhalf uur leerden we ontzettend veel. O.a. dat we nog zeker weer eens terug komen om de andere routes te lopen.


























































Zagen jullie de 2 happy stones ook, die wij ook zagen en op de foto hebben gezet?

8 opmerkingen:

  1. Dus is bijna bij ons om de hoek. En ik ben er nog nooit geweest. Toch maar eens gaan doen.
    Ik denk dat ik een steen zag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons is het ook maar 30 kilometer, en wisten niet van het bestaan, en wij waren er dus ook nog nooit geweest. Zeker een aanrader.

      Verwijderen
  2. Wat ontzettend leuk, ik wist niet dat dit bestond! Ik werkte in mijn studententijd een jaar bij het Waterloopkundig Lab in Delft, als telefoniste/receptioniste. Ik wist dat er een afdeling in de NoordOostpolder zat. Wat geweldig dat deze proefmodellen nog allemaal bestaan, in een bos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We mogen blij zijn dat we in een land wonen wat het belang van dit soort onderzoeken wil zien.
    Heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag er 1. Voor de andere moest ik even terugbladeren ;-)
    Twee jaar geleden was ik hier ook eens. Heel mooi om te zien.
    Er is ook een wandelroute waar je veel paddenstoelen tegenkomt. Leuk voor in de herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit adres heb ik al opgeslagen, maar ben er nog niet geweest. Nu ik deze serie foto's zie vind ik het zeker de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen