woensdag 18 januari 2023

Vaatdoekjes breien

Bij het tijdschrift Hendes verden zat een paar weken geleden een bijlage met gehaakte en gebreide vaatdoekjes. En aangezien ik er weer een paar nodig had, heb ik er twee gebreid. Onder de foto zal ik de patronen delen.






















PATRONEN
De vaatdoeken zijn gebreid met katoen, op breinaald 3,5 mm. En ze zijn ca. 31 x 31 cm bij mij. Maar dit hangt natuurlijk van je hand van breien af, en eigenlijk maakt het niet uit hoe groot je lapje wordt.

Vaatdoek 1
Structuursteek: naald 1:* 1 recht, 2 averecht*, herhaal de gehele naald, sluit met 1 recht.
                            naald 2: Brei de steken zoals ze zich voordoen.
                            naald 3: 1 recht, 1 averecht*, herhaal de gehele naald, sluit met 1 recht.
                            naald 4: Brei de steken zoals ze zich voordoen. Herhaal deze 4 naalden.
Zet 65 steken op op breinaald 3,5 mm. Brei 8 naalden ribbelsteek (= alle steken recht).
Volgende naald: 5 recht, 55 steken structuursteek, 5 recht. Brei met deze indeling verder tot ca. 29 cm (stop na een 3e naald van het structuurpatroon). Brei vervolgens 8 naalden ribbelsteek en kant in de volgende naald de steken af.

Vaatdoek 2
Gerstekorrel: naald 1: *1 recht, 1 averecht*, herhaal de gehele naald, sluit met 1 recht.
                      naald 2: *1 recht, 1 averecht*, herhaal de gehele naald, sluit met 1 recht.
Structuursteek: naald 1: Recht.
                           naald 2: 1 averecht, *5 recht, 1 averecht*, herhaal *-* de gehele naald.
                           naald 3 : Recht.
                           naald 4: 1 averecht, *5 recht, 1 averecht*, herhaal *-* de gehele naald.
                           naald 5: Recht.
                           naald 6: 3 recht, *1 averecht, 5 recht*, herhaal *-* tot er nog 4 steken zijn,                                                1 averecht, 3 recht.
                           naald 7: Recht.
                           naald 8: 3 recht, *1 averecht, 5 recht*, herhaal *-* tot er nog 4 steken zijn,                                               1 averecht, 3 recht.
Zet 65 steken op op breinaald 3,5 mm. Brei 8 naalden gerstekorrel. Volgende naald: 5 steken gerstekorrel (= rand), 55 steken structuursteek, 5 steken gerstekorrel. Brei met deze indeling verder tot ca. 29 cm (stop na een 5e naald van het structuurpatroon). Brei vervolgens 8 naalden gerstekorrel en kant in de volgende naald de steken af.






7 opmerkingen:

  1. Mooie vaatdoekjes heb je gemaakt en de patronen die ga ik bewaren. Zelf heb ik vaatdoekjes gehaakt. Eigenlijk zijn ze dubbel gehaakt en daarom extra dik wat ikzelf prettiger vind bij een warme pan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een enige doekjes. De onderste vind ik echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doekjes haken en breien is zo leuk om te doen. Wat zijn ze mooi!
    Gebruik je ze ook echt? Ik heb een stapeltje met doekjes in allerlei verschillende steken in de keuken liggen. Het staat zo gezellig, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit echt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, Ilse, wij gebruiken ze echt. Als vaatdoek in de keuken. En we gebruiken ook gebreide handdoeken. Bevalt allebei prima.

      Verwijderen
  4. Wat zijn ze mooi! Ik vraag me wel altijd af hoe ze zijn in het gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen