donderdag 26 oktober 2023

Pompen

In de krant las ik een stuk over de stadspompen van Zwolle. Ik heb het uitgeknipt, met de bedoeling om ze op te gaan zoeken. Eigenlijk wist ik ze allemaal wel te staan. Maar deze keer foto's gemaakt. Mooi zulke stukjes historie in het straatbeeld van nu. Foto's zijn gemaakt op 18 oktober, een zonnige woensdagmiddag. De eerste pomp is die in de Luttekestraat, achter de Grote kerk. De tweede is in de Sassenstraat. Hier hangt een bordje bij waarop staat dat deze pomp oorspronkelijk in 1759 in de Kamperstraat is geplaatst. En de derde vind je op de Blijmarkt, naast museum De Fundatie. De laatste foto's maakte ik tijdens het lopen van pomp naar pomp.


















8 opmerkingen:

  1. Ha, dat is leuk. Ik zou ze na het lezen van het artikel ook zijn gaan bekijken in het echt. Loop naar de pomp!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik weet hier in Deventer maar van één pomp. Bij de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is het leuke van wonen in een oude stad, mooie oude dingen vinden. Deze pompen zijn werkelijk prachtig. Leuk dat je ze laat zien. En de rest van de wandeling was ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schoonheden, vooral de eerste vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je de pompen echt op ging zoeken!
    Mooie straatjes zijn er ook in Zwolle hè? Zoals de Goudsteeg. De muurschildering op de laatste foto vind ik erg mooi. Er is van alles in te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die muurschildering heeft met de Hanze te maken. Er is een 'brug' over de kerk op de Grote Markt gebouwd, en daar loopt een panoramaroute overheen. Deze schildering hoort bij de looproute en ik denk dat het tijdelijk is.

      Verwijderen