vrijdag 29 september 2017

Kussen Grönhögen (+patroon)

Deze blogpost bevat een link naar mijn webwinkel.

Vandaag deel ik weer een patroon met jullie. Dit keer van een kussen. Gehaakt in een noppensteek afgewisseld met toeren stokjes aan de voorkant, en de achterkant is gehaakt in vasten en stokjes.




































Patroon kussen Grönhögen

Materiaal: ik gebruikte 5 bollen Tweed-garen van Z-eeman en haaknaald 10. Het kussen is met dubbele draad gehaakt en meet 50x50cm. Een binnenkussen. (ik gebruikte een kussen van I-kea in een mooie bijpassende kleur bij de spikkels van het garen)

GEBRUIKTE STEKEN
vasten, stokjes en de noppensteek. 
Op het wereldwijde web vind je heel veel uitleg en filmpjes over haaksteken. Ik vertel hier alleen hoe ik de noppensteek maak voor dit kussen.
Noppensteek: ik maakte noppen met 4 half-afgemaakte stokjes. In dit filmpje zie je het goed uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=mig0GznyWMA

TIPS
# Als er iets tussen * * staat, dan haak je dat het aantal keren dat er achter aangegeven staat.
# De keerlossen tellen niet mee voor het aantal steken, dus je haakt ook een vaste of een stokje in de 1e steek.
# Stekenaantal: deelbaar door 4, dan plus 3 steken.

VOORKANT
Haak 36 lossen. (35+1)
In de 2e steek vanaf de haaknaald begin je vasten te haken (=35). 1 Keerlosse.
A: keer je werk en haak nu 1v,  *Nop, 3v* 8x, Nop, 1v. 2 Keerlossen.
B: haak 35 stokjes. 1 Keerlosse.
C: *3v, Nop* 8x, 3v. 2 Keerlossen.
D: 35 stokjes. 1 Keerlosse.
Herhaal A-D 7x.
Haak nu nog 1x toer A.
Haak als laatste nog een rij vasten. Knip je draad af en haal hem door de laatste lus. Werk de draad weg in je haakwerk.

ACHTERKANT
Haak 36 lossen.
In de 2e steek vanaf de haaknaald begin je vasten te haken (=35). 1 Keerlosse.
E: haak 35 vasten. 2 Keerlossen.
F: haak 35 stokjes. 1 Keerlosse.
Herhaal E-F 14x.
Haak nu nog 1 rij vasten. Hecht NIET af.

IN ELKAAR ZETTEN
Pak nu de voorkant er bij en haak beide lagen aan elkaar vast met halve vasten tot 3 kanten dicht zijn. Pak nu het binnenkussen en doe dat in de hoes. Haak nu de laatste kant dicht. Nu haken we nog een rij vasten rondom het kussen.

Je kunt nog een label aan de zijkant maken als je dat mooi vindt. Het label aan mijn kussen heb ik zelfgemaakt van leer. Als je daar belangstelling voor hebt, mag je me mailen. 2 Labels (1x klavertje-4 en 1x zonnetje) kosten 1 euro (excl. verzendkosten).

Als je er niet uitkomt. mag je me altijd mailen voor extra informatie.
En het kussen is ook te koop in mijn webwinkel. UPDATE: het kussen is verkocht.


6 opmerkingen:

  1. Wat een voltreffer! De bobbels en het garen gaan perfect samen! Dit zou wel eens een heel populair patroon kunnen gaan worden!
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik hoop het, het is een heel leuk kussen om te maken. Ben nu met een variatie op het patroon bezig.

      Verwijderen
  2. Wat een leukerd en wat stoer dat je weer een zelfgemaakt patroon deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je je patroon deelt. Het resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een stoer kussen! Ik heb een linkje naar je patroon gedeeld op Haakinformatie. Er zijn vast veel mensen die hem ook leuk vinden om te haken. Bedankt voor het uitschrijven van het patroon.
    Fijn paasweekend!
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen