donderdag 21 september 2017

Verrassing en vergane glorie

Hoewel de camping tussen Haderslev en Aabenraa in ligt, bewaren we deze 2 plaatsen voor de laatste dag van de vakantie. Vandaag gaan we een stuk van de omgeving bekijken. Als eerste komen we in Gråsten terecht, en direct zien we het Gråstenslot al liggen. De auto geparkeerd om in de tuinen, die er erg mooi uitzien, te gaan wandelen. Maar dat kan dus niet, want de koninklijke familie houdt hier vakantie. Dan maar een wandeling door het dorp. En wat een verrassing, het is een superleuk dorp. Mooie nieuwe huizen vlak bij het water, de paleiswachten die door het dorp wandelen op heen- en terugweg van de wisseling van de wacht onderwijl muziek makend, leuke winkels en vriendelijke mensen. In de plaatselijke supermarkt nog lekkere dingen gekocht voor de thuisblijvers, en broodjes voor onze lunch in de haven. Verder gaat de rit, naar Dybbøl en Dybbøl mølle. Het ziet er allemaal heel mooi uit, maar na 5 minuten komt de regen met bakken uit de hemel en dat doet ons besluiten om verder te rijden naar het eiland Als. Eindbestemming Fynshav, even gekeken bij de veerboot naar Søby Ærø. We hebben ondertussen zin gekregen in koffie en komen in Augustenborg terecht bij het Fjordhotel. Hoewel het een beetje vergane glorie lijkt, waren de koffie en pruimentaart met marengs-schuim heerlijk. Op de terugweg kwamen we natuurlijk weer langs Dybbøl mølle, maar we hadden geen zin meer om te gaan kijken. Een ander jaar maar. Nog wel gestopt op Kalvø, een klein eilandje. Toen het ook daar weer ging regenen maar terug naar de camping. Ondertussen was het ook al 8 uur geworden en hebben we gekookt in de campingkeuken. De hele nacht regende het en man was soms zelfs een beetje bang dat door de harde wind er wel eens water binnen zou kunnen komen. Gelukkig is het aardig goed gegaan en konden we de volgende morgen de tent inpakken en aan onze allerlaatste dag in Denemarken beginnen. Daarover de volgende keer.

1. Mooi meegenieten! Bijzonder dat je bij zo'n stalletje aan de weg ook mobiel kunt pinnen op een persoonlijk nummer (?).

2. Iedere keer weer mooi die stenen kunstwerken!
    En het taartje ziet er erg lekker uit!