woensdag 5 september 2018

Een muur van water

Geïnspireerd door verschillende blogs, nam ik bij de bibliotheek het boek Een muur van water van Teuntje de Haan mee. Ik zag het liggen op een tafel bij de ingang. De kleuren van de foto spraken mij aan, en toen ik op de achterkant las waar het over ging, moest ik het wel meenemen. Wilde namelijk ook eens één of msschien meerdere boeken lezen, geschreven in romanvorm, maar eigenlijk een onderzoekend boek zijnde. En deze is heel goed bevallen. Het vertelt het verhaal van de zoektocht van Teuntje naar haar vader, die omkwam bij de Watersnoodramp in 1953. 

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 wordt Nederland getroffen door een van de grootste natuurrampen die Europa in eeuwen heeft gekend. In enkele uren overspoelt de zee met donderend geweld grote delen van het land en vinden meer dan 1800 mensen de dood. 
 Teuntje de Haan is nog net geen kleuter als haar vader in het holst van de nacht vertrekt om mensen te gaan helpen. Samen met haar moeder en broertje brengt zij vier bange dagen door op een ijskoude zolder, vergeefs wachtend op zijn terugkeer.

Op basis van haarscherpe herinneringen, ontmoetingen met ooggetuigen, dagboeken en ander uniek bronnenmateriaal reconstrueert De Haan vijfenzestig jaar later wat er precies is gebeurd. En wie haar vader eigenlijk was.

Een muur van water is een aangrijpend verhaal waarin gebeurtenissen uit een noodlottig verleden zich op intrigerende wijze verbinden met het heden.

Bovenstaande is de flaptekst van het boek.

Teuntje de Haan (1949) werkte als mannequin en model en later als manager in de modebranche voordat zij zich op de zoektocht naar haar vader concentreerde. Nadat Volkskrant Magazine in 2013 een stuk van haar hand publiceerde, werkte zij dat verder uit tot dit boek.





2 opmerkingen:

  1. Een oud-collega verloor haar baby-zusje tijdens de Watersnoodramp. Een leven vol verdriet en schuldgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek meteen gereserveerd. De Ramp heeft mij altijd zeer geïnteresseerd, hoewel ik toen nog niet in Zeeland woonde

    BeantwoordenVerwijderen