donderdag 26 december 2019

Kerstmis

Elk jaar sinds 2016, knip ik een takje van onze kerstboom, en samen met wat ander groen en een hanger (die ik elk jaar opnieuw gebruik) van Søstrene Grene maak ik daar een toefje van, om in de aanloop naar kerst in de herinneringsboom van jongste zoon te hangen.

Ook vond ik een aantal mooie teksten waar het woord kerstmis in de betekenis van missen is gebruikt. Je mist degenen die niet meer bij ons zijn iedere dag, met kerst is het gemis voor velen extra voelbaar en zwaar. Ik wens iedereen op wat voor manier ook, een fijne 2e kerstdag.













































































































https://nl.pinterest.com/pin/563372234633074168/
https://nl.pinterest.com/pin/419890365238992954

14 opmerkingen:

  1. Wat mooi, Jeanette! Een prachtige herinneringsboom. Fijne tweede kerstdag, ondanks het gemis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die boom iets prachtigs. Zo mooi hoe je er iets van je kerstboom in hangt. Ik herlees je stukje, met ogen vol tranen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach lieve Bertie, dat is helemaal niet de bedoeling, om je te laten huilen. Maar het hoort zo bij mij (ons), dus ook op mijn blog. Dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie teksten. En zo waar.
    Prachtig gezicht het toefje groen in de herinneringsboom.
    Ik wens je een fijne tweede Kerstdag toe ondanks het gemis.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ilse. Het gemis is er nooit niet.. maar het lukt best goed om de mooie dingen te vieren en ervan te genieten.
      Gaat vast lukken, mijn moeder, oudste zoon, dochter en schoonzoon komen straks kaas fonduen en kadootjes uitpakken. Voor jullie ook nog een fijne middag en avond van deze 2e kerstdag.

      Verwijderen
  4. Een mooi ritueel Jeanette! Ik las pas het woord kerstgemis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om het op deze manier even tastbaar te maken. De tekst is prachtig, net als de hanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi ritueel. Verdriet is erger als je het verzwijgt, denk ik. Wij zijn op kerstavond naar mijn papa geweest, dan is er lichtjesavond op het kerkhof. Ik vind het fijn om er zo bij stil te staan. Het verdriet hoort bij jullie, en mag er zijn. Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo maak je er ieder jaar een mooi moment om te herdenken van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het zo dapper van je, Jeanette dat je dit grote verdriet bespreekbaar maakt, met ons deelt. Zoals jij juist met Kerstmis je kind zo mist besef ik hoe kostbaar het is dat ik met de mijne het feest mag vieren. Ieder jaar zeg ik voor het kerstmaal even tegen kinderen en kleinkinderen dat we onze zegeningen moeten tellen. Ze beseffen het. Liefs van Marthy.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marthy.
      En wij zijn ook dankbaar dat we het mogen en kunnen vieren, met eentje in ons hart en de anderen aan onze tafel, en zeemanzoon in onze gedachten, aan boord van het schip op de oceaan. Maar zij genieten ook met elkaar van een kerstmaaltijd, dat laat hij elk jaar zien, en dat maakt ons dankbaar dat ze werk hebben waar ze blij van worden.

      Verwijderen