dinsdag 15 augustus 2023

Dag 9 - Helsingør og Hornbæk

Woensdag 26 juli is het vandaag. En we gaan naar Helsingør. Onderweg zetten we de auto ergens langs de weg en eten aan het water onze ontbijtyoghurt, het is dan half 12. De eerste parkeerplaats direct vooraan bij het station was vol. Geen probleem, rijden we verder. We vinden een terrein waar waarschijnlijk iets is afgebroken en dat nu wordt gebruikt als parkeerplaats. Prima. Door een leuke straat lopen we richting het stadscentrum. Door verschillende smalle, kleine straatjes, en door iets grotere. Als we weer bij station en veerboot zijn aangekomen, zien we grote stromen mensen van de boot afkomen, Zweden. Dat Zweeds was ons al eerder opgevallen, we hoorden eigenlijk niet anders. Ondanks de drukte, is en blijft Helsingør mooi. Broodjes gehaald bij de bakkerij in F-øtex (grote Deense supermarkt) en met de thermosfles koffie erbij, zitten we heerlijk aan het water te lunchen. Rond 3 uur rijden we verder. Hornbæk staat op het lijstje. Ook weer één van onze geliefde bekende plaatsen. Het strand daar is fantastisch, het zand zo zacht aan je voeten. Op een picknickbank ligt een grote steen, alsof hij er voor ons is neergelegd. Daar drinken we koffie en eten het laatste broodje. Na nog een heerlijk ijsje gaan we terug naar de camping.

*mijn yoghurtbakje is van de Griekse yoghurt die ik in NL altijd eet. En man heeft een andere, zo houd ik ze gemakkelijk uit elkaar ;-)
**Kronborg slot
***Studio.KALA, hier kwam ik o.a. kaarsen tegen van de Nederlandse Sanne Hop
****het trottoir in Hornbæk is vernieuwd, en erg mooi geworden vind ik, de combinatie van stenen van het strand, glad materiaal in het midden maakt goed begaanbaar en het hout als verwijzing naar de zomerhuisjes

1. Wat geweldig mooi is het daar. Heel leuk om je mooie foto's te zien.

2. Zo leuk om met je mee te reizen. Ooit verbaasden wij ons in Helsingør dat in de slijterijen ook trolleys en andere karretjes te koop zijn om de flessen wijn, kratten bier en sterke drank te vervoeren naar de veerboot. Of dat nu nog zo is?

3. Wat me iedere keer weer opvalt in je foto's zijn de mooie winkels. Ik zou ze stuk voor stuk weleens willen bezoeken.

4. Volgens mij stonden jullie op dezelfde parkeerplaats waar wij ook stonden. Mooie stad. Als we in de buurt verbleven zouden we zeker een keer naar Helsingborg zijn geweest. We hebben er even over gedacht maar niet gedaan.

5. Wij kennen het alleen van de overtocht per boot en van de serie The Sommerdahl Murders. Helsingborg ook alleen doorgereden. Beide plaatsen zijn een bezoek waard en hopelijk komt het er eens van. Ik geniet van de foto's. Die mobielhangers zijn ook erg leuk. Mooie draai hebben ze aan dat fietspad gegeven,

6. Wat veel moois is er weer te zien: gekleurde huizen, gebouwen, de paarse bloemen.
    Een heerlijk plekje waar jullie de koffie drinken (uit gezellige kopjes ... doen wij ook ;-)) en laatste broodjes eten.
    Leuk het "kijkje in de keuken" van de ijswinkel.