zondag 30 augustus 2020

Frederiksoord

Van 1981 tot 1984 zat ik op de Middelbare tuinbouwschool in Frederiksoord. Helaas is de school niet meer als zodanig in gebruik. Ze zijn gefuseerd met andere scholen in het AOC Terra. Het gebouw staat er nog wel, en ik herkende het zeker. De tuinen zijn er ook nog, helaas niet meer op de manier zoals ik ze ken. De structuur is gehandhaafd, maar verder is er eigenlijk alleen nog maar gras en bomen. Alle planten die er stonden, en waarvan wij de Latijnse namen daar leerden, zijn weg. Ik snap het wel, het is allemaal heel erg onderhoudsgevoelig. Naast de tuinen vind je nu museum Proefkolonie. Hier leer je alles over de geschiedenis van dit gebied. Daar gaan wij zeker een keer naartoe.
Op de 4e foto van onderen zie je een haas. Dat is een tuinhaas. Wij werden namelijk tuinhazen genoemd. Ik weet niet of dit de tuinhaas is die in de kantine, 'soos' stond.











































































In de gebouwen van de school zitten nu kleine bedrijven en kunstenaars, ambachtslieden e.d. Van een aantal kon ik een website vinden, en heb die hier geheel willekeurig toegevoegd.

https://intonature.net/
https://www.kolonienvanweldadigheid.eu/bezoek/frederiksoord
https://www.tralaluna.nl/
http://www.stichtingoase.nl/doc/pdf/1999_zomer_natuurlijk-tuinbouwonderwijs-in-frederiksoord.pdf
http://vanswietentuin.nl/historie/

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen dat je de tuinbouwschool hebt gedaan :-)
    "Wat wilde je worden later?" XxX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aanleg en onderhoud heette de richting die ik heb gedaan. Onderdeel daarvan was het ontwerpen van tuinen. Die 3 dingen bij elkaar wilde ik graag doen. Maar in het Drenthe van toen was dat niet gebruikelijk voor een vrouw/meisje. En het is mij niet gelukt om werk te vinden. Toen heb ik mij laten omscholen voor administratief werk.

      Verwijderen
    2. Lijkt me sowieso leuk om gedaan te hebben. Wel jammer dat je er toen geen baan mee kon vinden....

      Verwijderen
  2. Jammer dat al die planten verdwenen zijn. Maar het wordt dus nog wel nuttig gebruikt, het gebouw en de omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie omgeving. Hier was ooit een quiltwinkel en vrienden van ons woonden hier. We kwamen er dus weleens. Ook logeerden we regelmatig in het hotel daar.
    Heel leuk om nu weer eens te zien hoe het er uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in die quiltwinkel ben ik ook een keer geweest. Jaren nadat ik daar op school zat, rond 1992-1993 denk ik.

      Verwijderen
  4. Leuk om daar na zo'n lange tijd nog weer rond te kijken. Het museum lijkt mij interessant. Jammer dat de museumkaart daar nog niet geldig is, even wachten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om weer op zo'n plek te zijn waar je een heel aantal jaren van je leven bijna dagelijks was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder om er na al die tijd weer rond te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder om daar op school gezeten te hebben. Enig idee of je voorouders ook kolonisten waren? Ik wil er ook heel graag nog eens heen als kolonistennazaat.

    BeantwoordenVerwijderen