vrijdag 28 augustus 2020

Het dorp van mijn opa en oma

Toen we op zondagmorgen 2 augustus zaten te denken waar we eens even heen zouden rijden, stelde ik Nijeveen voor. Dat is het dorp waar mijn opa en oma na hun pensionering zijn gaan wonen. (Ze hadden de boerderij in Zwolle overgedaan aan een oom en tante van mij.) We gingen eerst even naar het kerkhof. En daarna wandelden we naar het huis waar ze gewoond hebben. Tijdens het lopen zagen we ook deze melktap, een handige manier voor de boer voor afzet aan particulieren. Daarna reden we over de Veendijk (de straat waar opa en oma beiden zijn geboren) door naar Havelte. Daar gingen wij heel vaak op de fiets naar toe tijdens logeerpartijen. Daar woonde een broer van oma, in een prachtig huis aan de bosrand. Bij de supermarkt wat lekkers voor de lunch gekocht, en een ijsje en koffie bij de leuke zaak aan de overkant. Toen zijn we naar Frederiksoord gereden. Daar zat ik op de tuinbouwschool. In de tuinen aten we onze (zeer late) lunch. En rondgelopen en gekeken. Nostalgie. Ik heb daar een heerlijke tijd gehad. Die foto's zien jullie de volgende keer.












Kijk wat ik al zag in de supermarkt!?!?


12 opmerkingen:

  1. Leuk, even herinneringen ophalen. Een melktap, geniaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om zo herinneringen op te halen! Wij zijn vorig jaar naar alle graven van opa's en oma's geweest (en hebben er foto's van gemaakt voor ons nageslacht).
    Ja, die kruidnootjes! Ik kocht ze woensdag en at ze bij de koffie en 's avonds maakte ik stamppot boerenkool met worst. Het past zo goed bij het weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte ook foto's Ageeth. En kwam er achter dat er 2 generaties eerder een echtpaar was met precies dezelfde namen als mijn opa en oma, de opa en oma van mijn opa. Heel bijzonder.
      De kruidnootjes komen hier ook binnenkort op tafel. Ik vind ze zo lekker, die eet ik de hele herfst en winter. Maar 2 augustus was echt wel vroeg dacht ik.

      Verwijderen
  3. Wat leuk om in één dag zoveel herinneringen op te kunnen halen. Mooie foto, maar we zijn niet anders gewend van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, daar hou ik ook van, terug gaan naar de plekken van vroeger en herinneringen ophalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk tripje naar vroeger en wat een mooie omgeving. Leuk die melktap. Hier zie je veel groente, fruit en eieren automaten. Melk heb ik nog niet eerder gezien. Naar je blog over Frederiksoord kijk ik uit. Misschien zaten jouw voorouders ook wel in 1 van de oorden van de Maatschappij van Weldadigheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk al die herinneringen, mooi dat er nog wat van over was om te fotograferen.
    Zie ik daar nog een watertoren ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Deze staat in (of eigenlijk net buiten) Meppel.

      Verwijderen