zaterdag 22 augustus 2020

Perentaart met amandelen

Op de dag dat dochter en moeder kwamen eten, was het 30+ graden. Dochter en ik vermaakten ons eerst binnen met naaimachine, kletsen en daarna met eten maken. In de Hendes Verden (ik zeg altijd, dat is de 'deense libelle') had ik een perentaart gezien. Omdat ik niet alle ingrediënten in huis had, pasten we het recept iets aan, ook maakte ik de taart de helft kleiner. En wij vonden het heel lekker. Met een bolletje vanille ijs was het een heerlijk dessert.



































Benodigdheden voor 6 personen, (ik nam overal de helft van):
Vulling: 3-4 peren, 2 eetlepels citroensap, 50 gr. suiker
Deeg: 3 eieren, 200 gr. suiker, 1 dl room of melk, 100 gr. gesmolten boter, 175 gr. meel (ik gebruikte speltmeel), de kern van 1 vanillestokje of 2 theelepels vanillesuiker
Strooisel: 50 gr. gehakte amandelen (ik gebruikte walnoten), 2 eetlepels suiker, 2 eetlepels room, 25 gr. zachte boter
Eventueel: slagroom, wij deden een bol vanilleijs

1. Vulling: schil de peren en verwijder klokhuis en steel. Snijd de peren in bootjes. Bedruppel met citroensap en strooi de suiker er over.
2. Deeg: Mix de eieren met de suiker. Voeg de room en gesmolten boter toe. Voeg het meel en de vanillesuiker toe en roer door. Doe het deeg in een beboterde taartvorm van ca. 26 cm in diameter. Verdeel hierover de perenbootjes.
3. Strooisel: Strooi de amandelen en de suiker over de vruchten. Druppel de room erover. Verdeel de boter erover in kleine klontjes. Bak de taart op 180 graden gedurende ca. 45  minuten.
4. Serveer de taart lauw of koud, eventueel met slagroom. Of met een bol ijs natuurlijk, zoals wij deden.


11 opmerkingen:

  1. Dat ziet er super lekker uit. Ik heb nu peren in de tuin en die zijn al bijna rijp. Weet ik alvast wat ik daarmee kan ga maken :-) Fijn weekend daar Jeanette! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lekker ziet dat er uit. Ik ga ze ook nog eens bakken, thx voor het recept.
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik alleen nog maar de titel las, dacht ik: ik zou walnoten gebruiken. Daarna zag ik dat jij dat ook hebt gedaan. Ik ga hem maken, dat staat vast

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm, dat komt mooi uit want wij hebben aan een heel klein boompje veel grote peren hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk recept. Knap dat hij dat kan vertalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijkt me echt een lekker taartje en een heerlijk dessert zo met een bolletje ijs erbij. Mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellige dag, en de taart ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmmm om zo in te bijten. (Maar eerst moet ik de patat, pizza en pannekoeken verteren van de logeerpartijtjes 😁 )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er heerlijk uit!
    Een recept om eens uit te proberen. Bedankt voor het delen (en vertalen ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen